duminică, 31 mai 2015

Ludwig van Beethoven - Sonatele pentru pian (II)

A doua parte a conferinței despre sonatele pentru pian ale lui Ludwig van Beethoven a avut loc miercuri, 6 mai, de la ora 18, în Amfiteatrul de Geografie. A prezentat domnul profesor Wilfried Schreiber.
De o intergrală a sonatelor pentru pian de Beethoven se apropie doar pianiștii mari. Ce se înțelege printr-un pianist mare/bun? Se cere o tehnică perfectă și transmiterea de sentimente, stări sufletești sau atmosferă. Diferențele dintre pianiștii mari se concretizează în detaliile de interpretare: tempoul, frazarea, accentuarea anumitor note etc. Există pianiști foarte tehnici, dar care nu transmit nimic. Ei nu ajung niciodată printre muzicienii de renume. Cei cu o tehnică insuficientă pentru sala de concerte pot ajunge, eventual, profesori buni de pian.
Sonatele pentru pian de Beethoven – cu excepția celor simple, ca sonatele op. 49, pun probleme serioase pianiștilor, mai ales prin indicațiile lui Beethoven privind tempoul. În timpul lui Beethoven a fost inventat, în 1816, metronomul de către Johann Nepomuk Mälzel. De atunci Beethoven indică tempoul de interpretare prin MM. (Metronomizare Mälzel). Unele dintre tempourile cerute de Beethoven sunt considerate excesive, dar unii dintre marii pianști le pot susține (de ex. M. Pollini și V. Ashkenazy în prima parte a Sonatei op. 106). Alții le consideră drept orientative, ceea ce totuși nu respectă intenția compozitorului.
Din universul sonatelor beethoveniene vom asculta două sonate, care ies, în mai multe privințe, din schema sonatelor clasice standard cu toate că ambele au câte patru părți.
Sonata nr. 12, op. 26 în la bemol major a fost compusă în anii 1800/1801 și deschide ciclul sonatelor mijlocii, din perioada de maturitate a creațiilor beethoveniene. Este o lucrare care se abate în multe privințe de la schema  sonatelor create anterior. De altfel, este urmată de alte două sonate, op. 27, denumite „quasi una fantasia”, deci cu o concepție mai liberă.
Prima parte, Andante con Variazioni, este singura sonată beethoveniană care debutează cu o temă (proprie) cu variațiuni. Așa începe și cea mai cunoscută sonată a lui Mozart, în la major. După expunerea temei urmează 5 variațiuni – a treia în minor – și o codă.
Partea a doua, Scherzo, Allegro molto, este scurtă, sălbatică, și are o desfășurare clasică: scherzo – trio – scherzo.
Partea a treia este un marș funebru: „Marcia funebre sulla morte d'un eroe”. Față de marșul funebru din Simfonia a treia, „Eroica”, acesta este mai simplu și mai scurt, o muzică eroică, fără accente prea tragice.
Partea a patra este un Allegro scurt, tumultuos, care încheie o sonată, de care ne amintim și când ascultăm Sonata a 2-a a lui Fr. Chopin, în patru părți, tot cu un marș funebru ca partea a treia și un tumultuos și scurt allegro final.
Sonata op. 26 va fi interpretată de Vladimir Ashkenazy.
Marea Sonata „Hammerklavier”op. 106 este, în mod cert, una din cele mai lungi și mai grele sonate scrise vreodată. Este și motivul pentru care se cântă foarte rar în sălile de concert. Este un tur de forță, atât pentru pianist, cât și pentru ascultător. A fost compusă în anii 1817/18, deci în ultimii ani în care Beethoven a mai auzit ceva. J. Kaiser (în: Beethovens 32 Klaviersonaten und ihre Interpreten, Fischer, 1984) scria: „cea mai mare sonată din istoria muzicii”, iar marele pianist Alfred Brendel scria: „După amploare și concepție sonata Hammerklavier depășește cu mult tot ce s-a îndrăznit și s-a reușit în domeniul sonatei”.
Prima parte, Allegro, este într-un tempo foarte susținut dar și cu numeroase încetiniri. Acordurile dificile și salturile uriașe pe claviatură, cântate rapid, constutie o dificultate de netrecut pentru numeroși pianiști, chiar buni. Pianiști remarcabili, ca Pollini sau Ashkenazy, cântă această parte în sub 11 minute.
Partea a doua, Scherzo Assai vivace, este din nou foarte rapidă și dificilă, atât ritmic cât și tehnic. La pianiștii buni durează mai puțin de trei minute.
Partea centrală a lucrării este partea a treia, lentă: Adagio sostenuto – Appassionato e con molto sentimento. Durează între 17 și 20 de minute și prefigurează, melodic sau stilistic, caracteristici ale unor compozitori, care urmau să vină: Schubert, Chopin, Brahms. Primele două sunete în octave grave au fost adăugate de Beethoven, după ce sonata a fost trimisă editurii. Ea introduce o tânguire interiorizată.  La mijlocul părții apare un pasaj straniu, o jeluire, care trece parcă într-o rugăciune. Apoi se reiau temele din expoziție.
Ultima parte, Largo – Allegro risoluto, debutează cu o căutare: căutarea temei fugii finale. Aici găsim o paralelă și o diferență față de Simfonia a 9-a. În simfonie. în debutul ultimei părți, Beethoven caută, de asemenea, o temă corspunzătoare „Odei Bucuriei” (textul aparține lui Fr. Schiller). Citează, pe rând, temele părților 1, 2 și 3, abandonându-le printr-un recitativ „comentariu”. La Sonata op. 106 octavele și acordurile care urmează exprimă căutarea, urmată de o temă, dar care nu a mai apărut în sonată. Este abandonată după câteva măsuri, se trece din nou la căutare, o altă temă, iarăși nouă și o nouă abandonare. Căutarea și abandonarea se mai repetă o dată după care, în urma unei secvențe coborâtoare și a unor triluri, compozitorul parcă cade într-un extaz (în partea sa finală în tempoul Prestissimo), care este continuat cu tema fugii.
Urmează fuga, care este greu accesibilă ascultătorilor, așezându-se în apropierea Marii Fugi op. 133 pentru cvartet de coarde. Beethoven utilizează o serie de tehnici, ca tema în oglindă sau tema în rac, respectiv cântată invers, dinspre sfârșit spre început etc. Dar aceste secvențe sunt cu greu detectabile la o simplă ascultare. Întreaga parte este deosebit de grea din punct de vedere muzical, tehnic, ritmic și se încheie cu patru acorduri, interpretate ca însemnând ”amin – amin”.
Ascultăm sonata în interpretarea pianistului italian Mauricio Pollini. Născut în 1942 la Milano, a studiat la conservatorul din același oraș iar apoi s-a perfecționat cu Arturo Benedetti Michelangeli, considerat de mulți ca fiind, alături de Sviatoslav Richter, cel mai mare pianist din partea a doua a secoului XX.  În 1957 Pollini câstigă premiul al doilea la concursul de la Geneva (primul loc nu s-a acordat), pentru a câștiga apoi, în 1959, concursul Ettore Pozzoli din Seregno și, un an mai târziu, concursul Chopin din Varșovia, succese care l-au confirmat ca un pianist și interpret (mai târziu a devenit și dirijor) de o deosebită valoare.
Deosebit de apreciate sunt interpretările sale ale lucrărilor de Chopin, Beethoven (ultimele cinci sonate) și Schubert. Este considerat drept cel mai tehnic pianist din partea a doua a secoului XX.  De aceea este cel mai în drept să fie ascultat de noi astăzi cu sonata op. 106 de L. v. Beethoven.

Wilfried Schreiber

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu